27 Mart 2013 Çarşamba

TMSF Başkanı Şakir Ercan Gül

 
TMSF Başkanı Şakir Ercan Gül

Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) Başkanı Şakir Ercan Gül

Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi İşletme Bölümü mezunu Gül, Marmara Üniversitesi İşletme Muhasebe Finansman Bilim Dalı Vergi Denetiminde Analitik İnceleme prosedürlerine üzerine yüksek lisans yaptı. Halkbank Teftiş Kurulu. Maliye Bakanlığı Teftiş Kurulu Maliye müfettişliği görevlerinde bulunan Gül, 2003-2004 yıllarında İstanbul Defterdarlığında defterdar yardımcısı olarak görev yaptı. Ardından TMSF’ye ikinci Başkanı olarak atandı. Eski Başkan Ahmet Ertürk’ün görev süresinin dolması sonrasında Gül, 2 Şubat 2010’da TMSF başkanı olarak atandı. Gül yeniden TMSF'ye atandı...



25 Mart 2013 Pazartesi

BDDK Başkanı Mukim ÖZTEKİN Hakkında

 
Mukim ÖZTEKİN

Kişisel Bilgiler
  • Doğum Yeri Pasinler
  • Doğum Tarihi 21.01.1965
  • Mesleği Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı
  • Medeni Hali Evli, 3 çocuklu




İş Deneyimi
Dönem Görev
22.06.2012–. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı
02.02.2010 – 21.06.2012 Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Kurulu Üyesi
02.10.2009 – 08.01.2010 Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu Üyesi
01.11.2006 – 18.09.2009 Ziraat Bank (Moscow) Cjsc Yönetim Kurulu Başkan Vekili
17.05.2004 – 18.09.2009 Ziraat Finansal Kiralama A.Ş. Genel Müdürü
01.05.2004 – 01.05.2006 Pamuk Yatırım Menkul Değerler A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı
20.01.2000 – 21.04.2004 Asya Finans Kurumu A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı
15.09.1996 – 19.01.2000 Asya Finans Kurumu A.Ş. Birim Müdürü
15.03.1996 – 14.09.1996 Albaraka Türk Özel Finans Kurumu A.Ş. Şube Müdürü
01.03.1993 – 14.03.1996 Albaraka Türk Özel Finans Kurumu A.Ş. Şube Müdür Yardımcısı
01.02.1988 – 28.02.1993 Albaraka Türk Özel Finans Kurumu A.Ş. – T.Garanti Bankası
A.Ş. Müfettiş-Müfettiş Yardımcısı
 
Eğitim
Lisans
Üniversite Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi
Bölüm İşletme Görev ve Yetkileri
5411 sayılı Bankacılık Kanunu; Madde 89

Kurumun en üst yöneticisi olan Başkan, Kurumun genel yönetim ve temsilinden
sorumludur.
 
Başkanın görev ve yetkileri şunlardır:
  • a) Kurul toplantılarının gündemini, gün ve saatini belirlemek, toplantıları idare
  • etmek, gündeme alınmayan başvurular hakkında gerekli işlemleri yapmak ve bunlara
  • ilişkin olarak Kurula bilgi vermek.
  • b) Kurul kararlarının yayımlanmasını veya tebliğini sağlamak, bu kararların gereğinin
  • yerine getirilmesini temin etmek ve uygulanmasını izlemek.
  • c) Hizmet birimlerinden gelen önerilere son şeklini vererek Kurula sunmak.
  • d) Kurulun belirlediği stratejilere, amaç ve hedeflere uygun olarak, Kurumun yıllık
  • bütçesi ile malî tablolarını hazırlamak.
  • e) Hizmet birimlerinin, verimli ve uyumlu bir biçimde çalışmasının en üst düzeyde
  • organizasyonu ve koordinasyonunu sağlamak, Kurum hizmet birimleri arasında
  • çıkabilecek görev ve yetki sorunlarını çözmek.
  • f) Yıllık faaliyet raporlarını hazırlamak, amaç ve hedeflere, performans ölçütlerine
  • göre faaliyetlerin değerlendirilmesini yaptırmak ve bunları Kurula sunmak.
  • g) Kurumun faaliyet gösterdiği alanda strateji, politikalar ve ilgili mevzuat ile
  • Başkanlığın ve çalışanların performans ölçütleri hakkında değerlendirme yapmak.
  • h) Kurumun diğer kuruluşlarla ilişkilerini yürütmek ve Kurumu temsil etmek.
  • i) Kurul tarafından atanması öngörülenler dışındaki Kurum personelini atamak.
  • j) Kurum başkanı adına imzaya yetkili personelin görev ve yetki alanını belirlemek.
  • k) Kurumun yönetim ve işleyişine ilişkin diğer görevleri yerine getirmek.

24 Mart 2013 Pazar

Bankacılar İçin Çek Kanunu

 
ÇEK KANUNU
Kanun Numarası : 5941
Kabul Tarihi : 14/12/2009
Yayımlandığı R.Gazete : Tarih: 20/12/2009 Sayı : 27438
Yayımlandığı Düstur : Tertip : 5 Cilt : 49 Sayfa:
Amaç ve kapsam
MADDE 1
(1) Bu Kanunun amacı, çek defterlerinin içeriklerine, çek düzenlenmesine, kullanımına, çek hamillerinin korunmalarına ve kayıt dışı ekonominin denetim altına alınması önlemlerine katkıda bulunmaya ilişkin esaslar ile çekin karşılıksız çıkması ve belirlenen diğer yükümlülüklere aykırılık hâllerinde ilgililer hakkında uygulanacak yaptırımları belirlemektir.
(2) Bu Kanunda hüküm bulunmayan hâllerde genel hükümler uygulanır.
Bankanın araştırma yükümlülüğü, çek hesapları ve çek defterleri
MADDE 2 
(1) Bankalar, çek hesabı açılması ile ilgili olarak bu Kanunla kendilerine verilen görev ve yükümlülükleri yerine getirirken, çek hesabı açtırmak isteyenin yasaklı olup olmadığını bu Kanun hükümlerine göre araştırırlar; ayrıca ilgili kişinin ekonomik ve sosyal durumunun belirlenmesinde gerekli basiret ve özeni gösterirler.
(2) Bankalar, çek hesabı açtırmak isteyenlerin yasaklılık durumuna ilişkin Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası kayıtlarını, açık kimliklerini saptamak için fotoğraflı nüfus cüzdanı, pasaport veya sürücü belgesi örneklerini, yerleşim yeri belgelerini, vergi kimlik numaralarını, tacir olanların ayrıca ticaret sicili kayıtlarını, esnaf ve sanatkâr olanların ise esnaf ve sanatkâr sicili kayıtlarını almak ve çek hesabının kapatılması hâlinde bunları, hesabın kapatıldığı tarihten itibaren on yıl süreyle saklamakla yükümlüdür. Yerleşim yeri yurt dışında bulunan kişiler, bankaya kendileri ile ilgili olarak Türkiye’de bir adres bildirmek zorundadır. Çekin karşılığının tamamen veya kısmen bulunmaması hâlinde, çek düzenleyenin bankaca bilinen adresleri, talebi hâlinde hamile verilir. (1)
(3) Çek hesabı ilgilinin, vekilin veya yasal temsilcisinin imzası olmadan açılamaz. Çek hesabı açılmasını veya mevcut çek hesabından çek defteri verilmesini isteyen kişi, her defasında tacir veya esnaf ve sanatkâr olup olmadığı ve kendisi hakkında çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı bulunmadığı hususunda bankaya yazılı beyanda bulunur. Tüzel kişiler adına verilecek beyannamede ayrıca, tüzel kişinin yönetim organında görev yapan, temsilcisi olan veya imza yetkilisi olan kişilerin çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı bulunmadığı belirtilir.
(4) Hakkında çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararı bulunan gerçek kişinin, yönetim organında görev yaptığı, temsilcisi veya imza yetkilisi olduğu tüzel kişiye çek defteri verilmez.
(5) Çek defterleri bankalarca bastırılır.
––––––––––––––
(1) 31/1/2012 tarihli ve 6273 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle, bu fıkrada yer alan “adlî sicil” ibaresi “Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası” şeklinde değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
10498
(6) Çek defterlerinin baskı şeklini belirleyen esaslar, Maliye Bakanlığı, Türkiye Bankalar Birliği ve Türkiye Katılım Bankaları Birliğinin görüşü alınarak, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca Resmî Gazete’de yayımlanacak tebliğle düzenlenir. Tacir olan ve tacir olmayan kişilere verilecek çekler ile hamiline düzenlenecek çekler, açıkça ayırt edilebilecek biçimde bastırılır. Hamiline düzenlenecek çekler için sadece bu çeklere ilişkin işlemlerin işlendiği ayrı çek hesapları açılır. Hamiline düzenlenecek çeklerde, hamiline çek defteri yapraklarının kullanılması gerekir. Çek yapraklarının üzerinde “hamiline” ibaresi matbu olarak yer alır.
(7) Çek defterinin her bir yaprağına;
  • a) Çek hesabının numarası,
  • b) Çek hesabının bulunduğu banka şubesinin adı,
  • c) Çek hesabı sahibi gerçek kişinin adı ve soyadı, tüzel kişinin adı,
  • ç) Çek hesabı sahibi gerçek veya tüzel kişinin vergi kimlik numarası,
  • d) (Ek: 31/1/2012-6273/1 md.) Çekin basıldığı tarih,
yazılır.
(8) Tüzel kişi adına çek düzenleyen kişinin adı ve soyadı, düzenlenen çek üzerine açıkça yazılır.
(9) Türk Ticaret Kanunundaki unsurları taşıması kaydıyla, düzenlenen çekin bu maddede yer alan koşullara aykırı olması çekin geçerliliğini etkilemez.
(10) Çek hesabı, ancak sahibinin veya yasal temsilcisinin yazılı talebi ya da mevduat veya katılım fonu zamanaşımı süresinin dolması üzerine kapatılabilir. Çek hesabı kapatıldıktan sonra, üzerinde yazılı bulunan düzenleme tarihine göre kanunî ibraz süresi içinde ibraz edilen çekler karşılıksızdır işlemine tabi tutulur.
(11) Esnaf ve sanatkâr odalarına kayıtlı olanlardan, tacir kişilere özgü çek hesabı açtıranlar hakkında bu Kanunun tacirlere ilişkin hükümleri uygulanır.
İbraz, ödeme, çekin karşılıksız olduğunun tespiti ve gecikme cezası (1)
MADDE 3 
(1) Karşılığı bulunan çek, hesabın bulunduğu muhatap bankanın herhangi bir şubesine ibraz edildiğinde hamilin varsa vergi kimlik numarası saptandıktan sonra ödenir. Ancak çek, hesabın bulunduğu şubeden başka bir şubeye ibraz edildiğinde, o şubece karşılığı sorulmak suretiyle ödenir.
(2) “Karşılıksızdır” işlemi, muhatap bankanın hamile kanunen ödemekle yükümlü olduğu miktarın dışında, çek bedelinin karşılanamayan kısmıyla sınırlı olarak yapılır.
(3) Muhatap banka, ibraz eden düzenleyici dışındaki hamile, süresinde ibraz edilen her çek yaprağı için;
a) Karşılığının hiç bulunmaması hâlinde,
1) Çek bedeli bin Türk Lirası veya üzerinde ise bin Türk Lirası, (1.045,00 TL)
2) Çek bedeli bin Türk Lirasının altında ise çek bedelini,
b) Karşılığının kısmen bulunması hâlinde,
1) Çek bedeli bin Türk Lirası veya altında ise, çek bedelini aşmamak koşuluyla, kısmî karşılığı bin Türk Lirasına tamamlayacak bir miktarı,
2) Çek bedeli bin Türk Lirasının üzerinde ise, çek bedelini aşmamak koşuluyla, kısmî karşılığa ilave olarak bin Türk Lirasını,
–––––––––
(1) 31/1/2012 tarihli ve 6273 sayılı Kanunun 2 nci maddesiyle, bu maddenin üçüncü fıkrasında yer alan “altıyüz” ibareleri “bin” şeklinde değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
10499
ödemekle yükümlüdür. Bu husus, hesap sahibi ile muhatap banka arasında çek defterinin teslimi sırasında yapılmış olan dönülemeyecek bir gayri nakdî kredi sözleşmesi hükmündedir. Bu fıkradaki miktar, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan fiyat endekslerindeki yıllık değişmeler göz önünde tutularak Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından her yıl Ocak ayında belirlenir ve Resmî Gazete’de yayımlanır.
(4) Hamilin talepte bulunması hâlinde, karşılıksızdır işlemi; çekin arka yüzüne tahsil için bankaya ibraz edildiği tarih, hesap durumu, bankanın yükümlülüğü çerçevesinde ödediği miktar ve ibraz eden gerçek kişinin adı ve soyadı yazılmak, bu kişinin tüzel kişi adına bedeli tahsil etmesi hâlinde bu husus belirtilmek ve bu kişi ile birlikte banka yetkilisi tarafından imzalanmak suretiyle yapılır. Banka tarafından ödenen miktar düşüldükten sonra karşılıksız kalan tutar açıkça belirtilir. Hamilin imzalamaktan kaçınması hâlinde, karşılıksızdır işlemi yapılmaz.
(5) Muhatap bankanın üçüncü fıkraya göre ödemekle yükümlü olduğu tutar dahil, kısmî ödemenin hamil tarafından kabul edilmemesi hâlinde, ikinci fıkra hükmüne göre karşılıksızdır işlemi yapılır; ibraz tarihi ile ödememe nedeni çekin üzerine yazılır ve çek, üzerine imzası alınarak hamiline geri verilir; ön ve arka yüzünün fotokopisi banka tarafından saklanır. Çek hesabında hiç karşılığın bulunmaması ve hamilin sadece muhatap bankanın üçüncü fıkraya göre ödemekle yükümlü olduğu tutarın ödenmesini talep etmesi hâlinde de bu fıkra hükmüne göre işlem yapılır.
(6) Muhatap bankanın üçüncü fıkraya göre ödemekle yükümlü olduğu tutar dahil kısmî ödeme hâlinde, çekin ön ve arka yüzünün onaylı fotokopisi ücretsiz olarak hamile verilir. Çek hamili, bu fotokopiyle müracaat borçlularına veya kambiyo senetleri hakkındaki takip usullerine başvurabileceği gibi, Cumhuriyet başsavcılığına talepte bulunurken dilekçesine bu fotokopiyi ekleyebilir ve bunu icra daireleri ile mahkemelerde ispat aracı olarak kullanabilir. Mahkeme veya icra dairesinin istemi hâlinde çekin aslı bu mercilere gönderilir. (1)
(7) Banka;
a) Çekin karşılığının hesapta bulunmasına rağmen hamiline ödenmesinin geciktirilmesi,
b) Kanunen ödemekle yükümlü olduğu miktarın hamile ödenmesinin geciktirilmesi,
hâllerinde, çek hamiline, her geçen gün için binde üç gecikme cezası öder. Bu hâllerde 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanun hükümleri uygulanmaz.
(8) Üzerinde yazılı bulunan düzenleme tarihinden önce ibraz edilen çekin karşılığının Türk Ticaret Kanununun 707 nci maddesi uyarınca kısmen veya tamamen ödenmemiş olması hâlinde, bu çekle ilgili olarak hukukî takip yapılamaz. İleri düzenleme tarihli çekle ilgili olarak hukukî takip yapılabilmesi için, çekin üzerindeki düzenleme tarihine göre kanunî ibraz süresi içinde bankaya ibraz edilmesi ve karşılıksızdır işlemine tabi tutulması şarttır.
(9) (Ek: 31/1/2012-6273/2 md.) Çekin, üzerinde yazılı baskı tarihinden itibaren beş yıl içinde ibraz edilmemesi hâlinde, muhatap bankanın üçüncü fıkraya göre ödemekle yükümlü olduğu tutara ilişkin sorumluluğu sona erer.
Bankaların bildirim yükümlülüğü
MADDE 4
(1) Hamiline çek hesabı sahiplerinin açık kimlikleri, adresleri, vergi kimlik numaraları, bu hesaplardan ödeme yapılan kişilere ait bu bilgiler ile bu kişilere yapılan ödemelerin tutarları ve üzerinde vergi kimlik numarası bulunmayan çeklere ilişkin bilgiler, ilgili bankalar tarafından, dönemler itibarıyla, Gelir İdaresi Başkanlığına elektronik ortamda bildirilir. Bildirim dönemleri ve süreleri Türkiye Bankalar Birliği ve Türkiye Katılım Bankaları Birliğinin görüşleri alınarak Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenir.
–––––––––––––
(1) 31/1/2012 tarihli ve 6273 sayılı Kanunun 2 nci maddesiyle, bu fıkrada yer alan “şikâyette” ibaresi “talepte” şeklinde değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
10500
(2) Tacir tüzel kişi veya onun faaliyetleri ile ilişkilendirilmek kaydıyla, tüzel kişinin gerçek kişi ortakları, ortakların ilgili bulunduğu veya tüzel kişinin veya ortaklarının etkisi altında bulundurduğu gerçek kişiler ile tüzel kişinin yönetim organında görev alan veya temsilcisi sıfatını taşıyan gerçek kişiler adına açılmış olan çek hesapları, tacir tüzel kişiye ait kabul edilir. Söz konusu ilişkinin varlığına yönelik emarelerin bulunması hâlinde, hesabın bulunduğu banka şubesi durumu Gelir İdaresi Başkanlığına bildirir.
(3) Bankalar, hamiline çek defteri yaprağını kullanmadan hamiline çek düzenlendiğini tespit etmeleri hâlinde, mevcut delilleriyle birlikte durumu, tespit tarihinden itibaren en geç bir hafta içinde Cumhuriyet başsavcılığına ve Gelir İdaresi Başkanlığına bildirmekle yükümlüdür.
Çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı (1)
MADDE 5 
(1) (Değişik: 31/1/2012-6273/3 md.) Üzerinde yazılı bulunan düzenleme tarihine göre kanunî ibraz süresi içinde ibrazında, çekle ilgili olarak karşılıksızdır işlemi yapılması hâlinde, altı ay içinde hamilin talepte bulunması üzerine, çek hesabı sahibi gerçek veya tüzel kişi hakkında, çekin tahsil için bankaya ibraz edildiği veya çek hesabının açıldığı banka şubesinin bulunduğu yer ya da çek hesabı sahibinin yahut talepte bulunanın yerleşim yeri Cumhuriyet savcısı tarafından, her bir çekle ilgili olarak çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararı verilir. Bu fıkra hükmüne göre çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararı, karşılıksızdır işlemine tabi tutulan çekin düzenlenmesi suretiyle dolandırıcılık, belgede sahtecilik veya başka bir suçun işlenmesi hâlinde de verilir.
(2) (Mülga: 31/1/2012-6273/3 md.)
(3) Çek hesabı sahibi gerçek kişi, kendisi adına çek düzenlemek üzere bir başkasını temsilci veya vekil olarak tayin edemez. Gerçek kişinin temsilcisi veya vekili olarak çek düzenlenmesi hâlinde, bu çekten dolayı hukukî sorumluluk ile idarî yaptırım sorumluluğu çek hesabı sahibine aittir. (2)
(4) (Mülga: 31/1/2012-6273/3 md.)
(5) Çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararı ile ilgili olarak, herhangi bir adres değişikliği bildiriminde bulunulmadığı sürece ilgilinin çek hesabı açtırırken bildirdiği adrese 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununun 35 inci maddesine göre derhal tebligat çıkarılır. Adresin bankaya yanlış bildirilmesi veya fiilen terkedilmiş olması hâlinde de, tebligat yapılmış sayılır.
(6) Hakkında çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararı verilmiş olan kişi, elindeki bütün çek yapraklarını ait olduğu bankalara iade etmekle yükümlüdür. Bu kişi adına yeni bir çek hesabı açılamaz.
–––––––––––––
(1) Bu madde başlığı “Ceza sorumluluğu, çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı” iken, 31/1/2012 tarihli ve 6273 sayılı Kanunun 3 üncü maddesiyle metne işlendiği şekilde değiştirilmiştir.
(2) 31/1/2012 tarihli ve 6273 sayılı Kanunun 3 üncü maddesiyle, bu fıkrada yer alan “hukukî ve cezaî sorumluluk” ibaresi “hukukî sorumluluk ile idarî yaptırım sorumluluğu” şeklinde değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
10501
(7) Hakkında çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararı verilmiş olan kişi, kararın kendisine tebliğ edildiği tarihten itibaren on gün içinde, düzenlemiş bulunduğu ve henüz karşılığı tahsil edilmemiş olan çekleri, düzenleme tarihlerini, miktarlarını ve varsa lehtarlarını da göstermek suretiyle, muhatap bankaya liste hâlinde vermekle yükümlüdür.
(8) Çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararına ilişkin bilgiler, güvenli elektronik imza ile imzalandıktan sonra, Adalet Bakanlığı Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi (UYAP) aracılığıyla Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına elektronik ortamda bildirilir. Bu bildirimler ile bankalara yapılacak duyurulara ilişkin esas ve usuller, Adalet Bakanlığının uygun görüşü alınarak Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından belirlenir.
(9) (Mülga: 31/1/2012-6273/3 md.)
(10) (Değişik: 31/1/2012-6273/3 md.) Çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararına karşı yapılacak başvuru ve itirazlar hakkında, 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun kanun yoluna ilişkin hükümleri uygulanır. Çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararına karşı yapılan başvurunun kabulü hâlinde, bu kararla ilgili olarak da sekizinci fıkradaki bildirim ve yayımlanma usulü izlenir.
(11) (Mülga: 31/1/2012-6273/3 md.)
Çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağının kaldırılması (1)
MADDE 6
(Değişik: 31/1/2012-6273/4 md.)
(1) Karşılıksız kalan çek bedelinin, çekin üzerinde yazılı bulunan düzenleme tarihine göre kanunî ibraz tarihinden itibaren işleyecek 3095 sayılı Kanuna göre ticarî işlerde temerrüt faiz oranı üzerinden hesaplanacak faizi ile birlikte tamamen ödenmesi hâlinde, çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı Cumhuriyet savcısı tarafından kaldırılır. Çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağının kaldırıldığı, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına 5 inci maddenin sekizinci fıkrasındaki usullere göre bildirilir ve ilân olunur.
(2) Çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararının verildiği yer Cumhuriyet başsavcılığına başvurularak talebin geri alınması hâlinde de birinci fıkra hükmü uygulanır.
(3) Çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağına ilişkin kayıt, kaydın girildiği tarihten itibaren her hâlde on yıl geçmesiyle Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından resen silinir ve bu işlem ilân olunur.
––––––––––––––––––
(1) Bu madde başlığı “Etkin pişmanlık ve yasak kararının kaldırılması” iken, 31/1/2012 tarihli ve 6273 sayılı Kanunun 4 üncü maddesiyle metne işlendiği şekilde değiştirilmiştir.
10502
Diğer ceza hükümleri
MADDE 7 
(1) Tacirin ticarî işletmesiyle ilgili iş ve işlemlerinde, tacir olmayan kişinin çek defterini kullanarak çek düzenleyen ve düzenleten kişi altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(2) Tacir olmayan kişiye tacir kişiye verilmesi gereken çek defteri veren banka görevlisi hakkında elli günden yüzelli güne kadar adlî para cezasına hükmolunur.
(3) 2 nci maddenin üçüncü fıkrasındaki yükümlülüğe aykırı olarak bankaya gerçek dışı beyanda bulunan kişi, üç aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Beyanname almadan veya beyannameye rağmen, hakkında çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı bulunan kişiye veya bu kişinin yönetim organında görev yaptığı veya temsilcisi ya da imza yetkilisi olduğu tüzel kişiye çek defteri veren banka görevlileri elli günden yüzelli güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır.
(4) Kısmen veya tamamen karşılığı bulunmayan çekle ilgili olarak, talebe rağmen, karşılıksızdır işlemi yapmayan banka görevlisi, şikâyet üzerine bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(5) Karşılığı tahsil edilmek üzere bankaya ibraz edilen çekin karşılığının hesapta mevcut olmasına rağmen, hamile ödemede bulunmayan ya da bankanın kanunen ödemekle yükümlü olduğu miktarı hamile ödemeyen banka görevlisi, şikâyet üzerine bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(6) Hakkında çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararı verilmiş olan kişi, buna rağmen çek düzenlerse, fiil daha ağır cezayı gerektiren başka bir suç oluşturmadığı takdirde, bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(7) Hakkında çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararı verilmiş olan kişi adına çek hesabı açan banka görevlisi, üç aydan bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(8) Çek defteri basmaya veya bastırmaya kanunen yetkili kılınanlar dışında çek defteri basanlar ve bastıranlar iki yıldan beş yıla kadar hapis ve binbeşyüz güne kadar adlî para cezasıyla cezalandırılır.
(9) Hamiline çek defteri yaprağını kullanmadan hamiline çek düzenleyen kişi, bu aykırılığı içeren her bir çekle ilgili olarak, Cumhuriyet savcısı tarafından üçyüz Türk Lirasından üçbin Türk Lirasına kadar idarî para cezası ile cezalandırılır. (1)
(10) 2 nci maddenin, sağlanması ve saklanması gereken bilgi ve belgelere ilişkin hükmüne aykırı hareket edilmesi veya çekin karşılıksız çıkması dolayısıyla hamili tarafından talep edilmesi üzerine düzenleyicinin banka kayıtlarındaki adreslerinin kendisine verilmemesi hâlinde, ilgili bankaya Cumhuriyet savcısı tarafından beşyüz Türk Lirasından beşbin Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir.
Hesaben ödeme
MADDE 8 
(1) Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, çeklerin banka şubeleri arasında hesaben ödenmesini sağlayacak tüzel kişiliği haiz sistemi kurmaya ve gözetimi altında yürütmeye yetkilidir. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, bu yetkiyi uygun göreceği başka bir kuruluş aracılığıyla da kullanabilir.
(2) Hesaben ödeme sisteminin kuruluş ve işleyişi, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca çıkarılacak ve Resmî Gazete’de yayımlanacak bir yönetmelikle düzenlenir.
–––––––––––––––
(1) 31/1/2012 tarihli ve 6273 sayılı Kanunun 5 inci maddesiyle, bu fıkrada yer alan “bir yıla kadar hapis” ibaresi “Cumhuriyet savcısı tarafından üçyüz Türk Lirasından üçbin Türk Lirasına kadar idarî para” şeklinde değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
10503
(3) Yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde çeklerin fizikî olarak ibraz edilmeksizin sadece çek bilgileri üzerinden bankalararası takas odaları aracılığı ile elektronik ortamda muhatap bankaya gönderilerek işlem görmesi, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 710 uncu maddesine göre takas odasına ibraz hükmündedir.
(4) Takas odaları aracılığıyla ibraz edilmiş çekler için, 3 üncü maddenin üçüncü fıkrasında belirlenen sorumluluk miktarı dâhil, kısmî ödeme yapılmaz. Bu durum, muhatap bankanın sorumluluk tutarını ödeme yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. Ancak, takas odaları aracılığıyla ibraz edilen çekin, hesapta yeterli karşılığının olmadığının belirlenmesi hâlinde muhatap banka tarafından, hesapta bulunan kısmî karşılık tutarı, çeki ibraz eden hamil lehine onbeş gün süreyle bloke edilir.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 9
(1) 19/3/1985 tarihli ve 3167 sayılı Çekle Ödemelerin Düzenlenmesi ve Çek Hamillerinin Korunması Hakkında Kanun ile 26/2/2003 tarihli ve 4814 sayılı Çekle Ödemelerin Düzenlenmesi ve Çek Hamillerinin Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanunun geçici 1 ilâ geçici 5 inci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bankalar, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir ay içinde, 2 nci maddeye göre yayımlanacak tebliğde belirlenen esaslara uygun olarak yeni çek defterleri bastırırlar.
(2) Bankalar, 1/7/2010 tarihine kadar müşterilerine yeni çek defterlerini verir ve ellerindeki eski çek defterlerini imha ederler.
(3) Bankaların müşterilerine verdikleri eski çek defterleriyle ilgili olarak, 3167 sayılı Kanun hükümlerinin uygulanmasına devam olunur. 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 7 nci maddesi hükmü saklıdır.
(4) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar 3167 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinde tanımlanan suçtan dolayı açılmış olan davalar bakımından asliye ceza mahkemesinin görevi devam eder.
(5) 31/12/2011 tarihine kadar, üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çekin ödenmek için muhatap bankaya ibrazı geçersizdir.
(6) Bu Kanunun 5 inci maddesinin sekizinci fıkrası uyarınca yapılacak bildirimler, 1/7/2010 tarihine kadar yazılı ortamda yapılabilir.
(7) Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan 3167 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca kurulmuş olan Bankalararası Takas Odaları Merkezi, bu Kanunun 8 inci maddesinde öngörülen tüzel kişiliği haiz sistem kuruluncaya kadar faaliyetlerine devam eder ve yeni kurulacak tüzel kişiliğe herhangi bir işleme gerek kalmaksızın devrolunur. Yeni kurulacak tüzel kişilik bu devir nedeniyle doğacak her türlü vergi, resim, harç ve fondan muaftır.
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) 3167 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinde tanımlanan suçtan dolayı, 1/11/2009 tarihi itibarıyla, haklarında soruşturma veya kovuşturma başlatılmış ya da kesinleşmiş bir hükümle mahkûm olan kişilerin;
10504
a) Şikâyetçi ile belirledikleri miktarın belirli vadelerde ödenmesi hususunda anlaşmaya varmaları ve anlaşmanın bir nüshasının şikâyetçi veya yasal temsilcisi tarafından Cumhuriyet başsavcılığına veya mahkemeye verilmesi hâlinde, anlaşmada öngörülen süre kadar soruşturma veya kovuşturmanın durmasına, hükmün infazının ertelenmesine veya durdurulmasına karar verilir. Anlaşmaya varılmış olması, şikâyetçi bakımından şikâyetin geri alınması sonucunu doğurmaz.
b) Bu Kanunun 6 ncı maddesi hükmüne göre ödenmesi gereken miktarı belirli vadelerde ödeyeceğini taahhüt etmesi ve taahhütnamenin, kendisi veya yasal temsilcisi tarafından Cumhuriyet başsavcılığına veya mahkemeye verilmesi hâlinde, anlaşma aranmaksızın, taahhütnamede belirtilen süre kadar, soruşturma veya kovuşturmanın durmasına, hükmün infazının ertelenmesine veya durdurulmasına karar verilir. Bu durumda, ödeme süresi, taahhütnamenin yapıldığı tarihten itibaren iki yılı geçemez. Taahhütnamede yer alacak birinci yıl taksidi, borcun üçte birinden az olamaz. Taahhütnamenin bir örneği alacaklıya gönderilir.
(2) Birinci fıkrada yazılı anlaşma veya taahhütnamenin en geç 1/4/2010 tarihine kadar düzenlenmiş ve mercîlerine verilmiş olması şarttır. Birinci fıkranın (b) bendinden yararlanan kişi, taahhütnamede belirttiği süre içinde şikâyetçi ile anlaşmaya varması ve bu anlaşmanın bir nüshasının şikâyetçi veya yasal temsilcisi tarafından mercilerine verilmiş olması hâlinde, aynı fıkranın (a) bendi hükmünden yararlanır.
(3) Soruşturma veya kovuşturmanın durması hâlinde dava zamanaşımı; hükmün infazının ertelenmesi veya durdurulması hâlinde ise ceza zamanaşımı işlemez.
(4) Anlaşmanın gereği gibi ifa edilmiş veya bu Kanunun 6 ncı maddesi hükmüne göre ödenmesi gereken miktarın ödenmiş olması hâlinde; kovuşturmaya yer olmadığına, davanın düşmesine veya hükmün bütün sonuçlarıyla ortadan kaldırılmasına karar verilir.
(5) Şikâyetçinin başvurusu üzerine, anlaşma veya taahhüde uyulmadığının tespiti hâlinde, soruşturmaya, kovuşturmaya veya hükmün infazına devam edilir.
(6) Soruşturma veya kovuşturması durdurulan ya da hükmün infazı ertelenen veya durdurulan kişi hakkında Ceza Muhakemesi Kanununun 109 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (a) bendinde yer alan adlî kontrol tedbirine karar verilebilir.
GEÇİCİ MADDE 3 – (Ek: 31/1/2012-6273/6 md.)
(1) Bankalar, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca bu maddenin yayımı tarihinden itibaren bir ay içinde 2 nci maddeye göre yayımlanacak tebliğde belirlenen esaslara uygun olarak yeni çek defterleri bastırırlar.
(2) Bankalar, 31/12/2012 tarihine kadar müşterilerine yeni çek defterlerini verir ve ellerindeki eski çek defterlerini imha ederler.
(3) Bu Kanunun bu maddenin yayımı tarihinden önce yürürlükte bulunan hükümleri ile mülga 3167 sayılı Kanun hükümleri gereğince düzenlenmiş olan eski çeklerin hukukî geçerliliği devam eder.
(4) Bankaların müşterilerine verdikleri eski çek defterleriyle ilgili olarak, muhatap bankanın 3 üncü maddenin üçüncü fıkrasına göre ödemekle yükümlü olduğu tutara ilişkin sorumluluğu 30/6/2018 tarihinde sona erer.
10504-1
(5) 31/12/2017 tarihine kadar, üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çekin ödenmek için muhatap bankaya ibrazı geçersizdir.
(6) Bu maddenin yayımı tarihinden önce verilen çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararlarına ilişkin kayıtlar, 6 ncı maddede düzenlenen yasağın kaldırılmasına ilişkin şartlar oluşuncaya kadar Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasında tutulmaya devam olunur.
(7) Bu Kanun hükümlerine göre suç karşılığı uygulanan yaptırımı, idarî yaptırıma dönüştürülen fiiller nedeniyle,
a) Soruşturma evresinde bulunan dosyalar hakkında Cumhuriyet başsavcılığınca,
b) Kovuşturma evresinde bulunan dosyalar hakkında mahkemece,
idarî yaptırım kararı verilir. Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığında bulunan dosyalar hakkında Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığınca, Yargıtayın ilgili dairesinde bulunan dosyalar hakkında ise ilgili dairece, bu Kanuna göre işlem yapılmak üzere dava dosyası hükmü veren mahkemeye gönderilir ve bu mahkeme tarafından duruşma yapılmaksızın karar verilir
a) Soruşturma evresinde bulunan dosyalar hakkında Cumhuriyet başsavcılığınca,
b) Kovuşturma evresinde bulunan dosyalar hakkında mahkemece,
idarî yaptırım kararı verilir. Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığında bulunan dosyalar hakkında Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığınca, Yargıtayın ilgili dairesinde bulunan dosyalar hakkında ise ilgili dairece, bu Kanuna göre işlem yapılmak üzere dava dosyası hükmü veren mahkemeye gönderilir ve bu mahkeme tarafından duruşma yapılmaksızın karar verilir.
10504-2
5941 SAYILI KANUNA EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN MEVZUATIN
YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHİNİ GÖSTERİR LİSTE
Değiştiren Yürürlüğe
Kanun 5941 Sayılı Kanunun değişen maddeleri giriş tarihi
6273 2, 3, 5, 6, 7 ve Geçici Madde 3 3/2/2012

22 Mart 2013 Cuma

2013 Sermaye ve Finans Hesabı

 
SERMAYE VE FİNANS HESABI
• Yurtdışında yerleşik kişilerin yurt içinde yaptıkları net yatırımlar, bir önceki yılın ilk ayına göre 251 milyon ABD doları azalarak 685 milyon ABD dolarına gerilerken, yurt içinde yerleşik kişilerin yurt dışında yaptıkları net yatırımlar 134 milyon ABD doları artarak 199 milyon ABD doları tutarında gerçekleşmiştir.
• Yurtdışında yerleşik kişilerin hisse senedi piyasasında gerçekleştirdikleri net alımlar bir önceki yılın ilk ayına göre 321 milyon ABD doları azalarak 235
milyon ABD dolarına gerilemiştir.
• Yurtdışında yerleşik kişiler devlet iç borçlanma senetleri piyasasında bir önceki yılın Ocak ayında 993 milyon ABD doları satım yapmışken, bu yılın ilk ayında 464 milyon ABD doları tutarında alım gerçekleştirmiştir.
• Yurtdışında gerçekleştirilen tahvil ihraçları yoluyla Ocak ayında bankalar 500 milyon ABD doları borçlanmış, Genel Hükümet ise 1,5 milyar ABD doları borçlanırken 1,5 milyar ABD doları tutarında da tahvil geri ödemesi gerçekleştirmiştir.
• Genel Hükümet tarafından yurtdışına 500 milyon ABD doları tutarında kredi kullandırılmıştır.
• Bankaların yabancı para ve Türk lirası cinsinden efektif ve mevduat varlıkları, Türk lirasındaki 512 milyon ABD doları tutarındaki artışa karşılık yabancı paradaki 2.58 milyar ABD doları tutarındaki azalışın etkisiyle, Ocak ayında 2.07 milyar ABD doları düşüş kaydederken, diğer sektörlerin yurtdışındaki mevduatı 123 milyon ABD doları artış göstermiştir.
• Genel Hükümet, yurtdışı piyasalar ve diğer uluslararası kuruluşlardan (IMF dahil) sağlanan uzun vadeli kredilerle ilgili olarak 117 milyon ABD doları net
geri ödemede bulunmuştur.
• Bankacılık sektörünün net kredi kullanımı, bir önceki yılın ilk ayına göre 78 milyon ABD doları azalarak 656 milyon ABD doları olmuşken, diğer sektörlerin net kredi kullanımı 524 milyon ABD doları artarak 555 milyon ABD doları olmuştur.
• Yurtdışında yerleşik Türk vatandaşlarınca Merkez Bankası nezdinde açılan mevduat hesaplarında 91 milyon ABD doları net çıkış gerçekleşmiştir.
• Yurtdışı bankaların yurt içi bankalar nezdinde tuttukları yabancı para mevduatları 1.05 milyar ABD doları, Türk Lirası mevduatları da 1.18 milyar ABD doları artış kaydetmiştir.
· Bir önceki yılın Ocak ayında 2.67 milyar ABD doları azalış gösteren rezerv varlıkların içinde bulunan resmi rezervler, bu yılın Ocak ayında 3.70 milyar ABD
doları artış kaydetmiştir.

21 Mart 2013 Perşembe

2013 Cari İşlemler

 
CARİ İŞLEMLER HESABI
• Bu yılın ilk ayında cari işlemler açığı, bir önceki yılın aynı ayına göre 99 milyon ABD doları azalarak 5.63 milyar ABD dolarına gerilemiştir. Bu gelişmede dış ticaret açığının 7 milyon ABD doları azalarak 5.88 milyar ABD dolarına gerilemesi ve hizmetler dengesinden kaynaklanan net gelirlerin 83 milyon ABD doları artarak 752 milyon ABD dolarına ulaşması etkili olmuştur.
• Hizmetler dengesi kalemi altındaki turizm gelirleri, bir önceki yılın ilk ayına göre 122 milyon ABD doları tutarında artarak 1.07 milyar ABD dolarına, turizm giderleri de 43 milyon ABD doları tutarında artarak 282 milyon ABD dolarına ulaşmıştır.
• Yatırım geliri dengesinin altında yer alan doğrudan yatırımlar, portföy yatırımları ve faizlerden oluşan diğer yatırımlarda gerçekleşen toplam net çıkış, bir önceki yılın aynı ayına göre 2 milyon ABD doları tutarında artarak 559 milyon ABD dolarına yükselmiştir.

19 Mart 2013 Salı

Fitch: 1 Yıl İçinde Not Artırımı İhtimali % 20

 
Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşu,Fitch Ratings'in kıdemli direktörü Paul Rawkins, Londra'da düzenlenen "Türkiye Yatırım Derecesi ve Ötesi" konulu konferansta değerlendirmelerde bulundu. Rawkins, Türkiye'nin cari açığının gayrı safi yurtiçi hasılasına (GSYİH) oranının bu yıl yüzde 6,5 olmasını beklediğini söyledi. Türkiye'nin "temel zayıflığının" düşük tasarruf oranı ve volatil sermaye akışları ile finanse edilen "yüksek açık" olduğunu söyleyen Rawkins, Fitch’in önümüzdeki birkaç yıl boyunca, Türkiye'nin cari işlemler açığında somut bir düşüş beklemediğini sözlerine ekledi. Rawkins, "Türkiye'nin GSYİH'sı bu yıl yüzde 3,8 ve 2014'te yüzde 4,5 büyür" dedi. Türkiye'nin Suriye anlaşmazlığındaki durumunun temel siyasi risk olduğuna dikkat çeken Rawkins, "Türkiye'nin bir yıl içinde not artırımı ihtimali yüzde 20 ve not indirimi ihtimali yüzde 10" dedi. Rawkins, "Yüzde 6 olan yapısal cari açık not artırımını sınırlıyor" dedi ve ödemeler dengesindeki bir krizin not indirimi için tetikleyici olacağını kaydetti.

18 Mart 2013 Pazartesi

Bankacılık Sektörünün Aktif Büyüklüğü 1,36 Trilyon Lira Oldu

 
Bankaların BDDK’nın veri tabanına gönderdikleri kesinleşmemiş geçici verilere göre, Türk bankacılık sektörünün aktif büyüklüğü Ocak 2013 itibarıyla 1 trilyon 367 milyar 300 milyon lira oldu. Sektörün aktif toplamı 2012 yılsonuna göre 3 milyar 436 milyon lira (yüzde 0,3) azaldı. Ocak 2013 itibarıyla krediler 799 milyar 120 milyon lira ve menkul değerler 268 milyar 767 milyon lira bakiye arz etti. 2012 yılsonuna göre krediler yüzde 0,5 ve takipteki alacaklar brüt yüzde 3,5 artarken, menkul değerler yüzde 0,5 oranında azaldı. Sektörün Ocak 2013 itibarıyla karı 2 milyar 530 milyon lira düzeyinde olup, önceki yılın aynı dönemine göre 684 milyon lira (yüzde 37,1) arttı. Temmuz 2012'den itibaren Basel-II kriterleri esas alınarak hesaplanmaya başlanan sektörün sermaye yeterliliği standart oranı, önceki yılın aynı dönemine göre 1 puanlık artışla Ocak 2013'de yüzde 17,8 düzeyinde gerçekleşti.

17 Mart 2013 Pazar

Fitch, İtalya'nın Kredi Notunu Düşürdü

 
Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşu Fitch, İtalya'da gerçekleşen seçimlerin sonucunda ortaya çıkan kördüğüm ve belirsizliğin devam etmesi sonucu ülkenin resesyon ve Avrupa borç krizine cevap verebilme yeteneğinin zarar gördüğün söyleyerek kredi notunda indirime gitti. Fitch, İtalya'nın hükümet tahvil notunu A-'den BBB+'ya indirirken, görünümün ise negatif olduğunu belirtti. Bloomberg verilerine göre İtalya'nın bu notu İspanya'nın şu anki kredi notunun bir basamak üzerinde yer alıyor. Fitch tarafından yapılan açıklamada "Artan siyasi belirsizlik ve daha fazla reformların uygulanabilmesi için uygun bir ortamın olmaması, derin resesyonun devam ettiği sırada ülke ekonomisinde bir şok daha yaratıyor. İtalya'da şu an devam eden resesyon, Avrupa'da en derinlerden bir tanesi" ifadelerini kullandı.

Bankalar Rekabeti İhlal Etti

 
Rekabet Kurulu, Türkiye'de faaliyet gösteren 12 banka hakkındaki soruşturmada kararını verdi. Buna göre, mevduat, kredi ve kredi kartı hizmetleri alanında Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un ''Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar'' maddesinin ihlal edildiği belirlendi. Rekabet Kurumu'nun internet sitesinden yapılan duyuruya göre, Türkiye'de faaliyet gösteren 12 bankanın mevduat, kredi ve kredi kartı hizmetleri alanında anlaşma veya uyumlu eylem içerisinde bulunmak suretiyle Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un 4. maddesini ihlal edip etmediğinin tespiti amacıyla yürütülen soruşturma tamamlandı. Soruşturma, kredi kartı ihraç eden bankaların kredi kartı alışveriş ve gecikme faizi oranlarını da kapsayacak şekilde faiz oranlarını anlaşarak belirlediği iddiaları üzerine, Kurul'un, mevduat, kredi ve kredi kartı olmak üzere tüm faiz oranlarının birlikte belirlenip belirlenmediği yönünde başlattığı ön araştırma sonucunda açılmıştı. 12 bankaya toplamda piyasanın beklentisine paralel olarak 1,1 milyar lira ceza kesildi.

3 Mart 2013 Pazar

İthalatta İlk Sırayı Rusya Aldı

 
Rusya Federasyonu ithalatta ilk sırada yer aldı. Bu ülkeden yapılan ithalat, geçen yılın aynı ayına göre %1,7 azalarak 2,18 milyar dolar olarak gerçekleşti. Rusya Federasyonu’nu sırasıyla Çin (1,97 milyar dolar), Almanya (1,58 milyar dolar) ve Amerika Birleşik Devletleri (1,17 milyar dolar) izledi.

En Fazla İhracat Yapılan Ülke Almanya Oldu

 
Almanya, 2013 Ocak ayında en fazla ihracat yapılan ülke oldu. Bu ülkeye yapılan ihracat 2012 yılı Ocak ayına göre %2,4 artarak 1,05 milyar dolar olurken; Almanya’yı sırasıyla Irak (884 milyon dolar), İngiltere (664 milyon dolar) ve Birleşik Arap Emirlikleri (614 milyon dolar) takip etti.

İhracat Ocak Ayında %11,2 Arttı

 
Türkiye İstatistik Kurumu ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı işbirliğiyle oluşturulan geçici dış ticaret verilerine göre; ihracat 2013 yılı Ocak ayında, 2012 yılının aynı ayına göre %11,2 artarak 11,5 milyar dolar, ithalat %7,6 artarak 18,8 milyar dolar olarak gerçekleşti. İhracatın ithalatı karşılama oranı 2012 Ocak ayında %59,2 iken, 2013 Ocak ayında %61,2’ye yükseldi.