Ana içeriğe atla

LEASİNG KDV ORANI ARTIŞI

Leasing - Kdv

Makale

30 Aralık 2007 tarihinde yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı ile mal ve hizmet teslimlerinde uygulanmakta olan kdv oranlarında değişiklik yapıldı. Bu oran değişikliği en çok kısaca leasing denilen finansal kiralama işlemlerini etkiledi.



Finansal kiralama işlemlerinde daha önce % 1 ve % 8 olarak uygulanmakta olan kdv oranı 31.12.2007 tarihinden itibaren düzenlenecek olan finansal kiralama sözleşmelerinde, finansal kiralama işlemine konu malın tabi olduğu oran üzerinden gerçekleştirilecek. Bu uygulama ile % 8 kdv oranı ile işlem yapılan finansal kiralama işlemlerinde kdv oranı %10 oranında, % 1 kdv oranı ile işlem yapılan finansal kiralama işlemlerinde kdv oranı %17 oranında artmış oldu.



Yapılan bu ani değişiklik Leasing sektörünü şok etmiş durumda. Leasing sektöründe 2007 yılının ilk 9 aylık döneminde toplam 5.6 milyar dolarlık işlem gerçekleşmiş olup bu işlemlerin 1,3 milyar doları makine ve ekipman yatırımlarına, 1,4 milyar doları ise iş ve inşaat makinelerine yapılmış.



Maliye Bakanlığı leasing işlemlerinde kdv oranında artışa gidilmesini leasing işlemlerinin kötüye kullanılmasına bağlıyor. Gelir İdaresi Başkanlığı leasing’in yatırımdan tüketime kaydığını, fayans karoları, çimento, arsa satışı, stadyum koltukları gibi işlemlerin bile leasing ile fiananse edildiğini açıklıyor.



Gelir İdaresi Başkanı Sayın Mehmet Akif Ulusoy leasing işlemlerinde kdv oranı artışını şu cümlelerle izah ediyor. “Bu tür avantajlar çok kısa süreli uygulanıyor. Bizdeki gibi 20 yıl değil. Türkiye'de leasing sektöründeki vergi avantajı 20 yıla yakın bir süredir uygulamadaydı. Bu çok uzun bir süre. Üstelik uygulamada, tek tek leasinge konu edilmesi mümkün olmayan arsa, inşaat malzemeleri gibi unsurlar da buna konu edilir hale gelmişti. Bu nedenle böyle bir düzenlemeye gidilmesi, vergi tekniği açısından da, ekonomik açıdan da bir gereklilikti."



Leasing sektörünün temsilcileri ise leasing şirketlerinin yasal bir zorunluluk olmamasına karşın yıllar önce prensip kararı alarak sadece üreticiyi ve yatırımcıyı destekleyen projelere kaynak aktardıklarını, birkaç yanlış işlemden dolayı tüm leasing sektörünü cezalandırmanın yanlış olduğunu belirtiyorlar. Sektör temsilcilerine göre kdv artışı yatırımcı için işlemi pahalı hale getirecektir. Bunun yerine kötüye kullanımı önlemek için leasing ile finanse edilecek mallar için daha net kurallar konulabilirdi.



Leasing'de kdv oranı artışına sektör temsilcileri dışında Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu ile bu kararın altında imzası bulunan Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen de tepki gösteriyor. Sayın Kürşat Tüzmen bir panelde yaptığı konuşmada, leasingdeki kdv'nin yüzde 18'e çıkarılmasının, yerli makine üreticilerini ciddi olarak zarara sokacağını belirterek, bunu yeniden düşünmeliyiz şeklinde açıklamada bulunuyor.



Ülkemizde yatırım indirimi uygulamasının kaldırılmasından sonra yatırımcılar açısından avantajlı tek finansman yöntemi lesaing idi. Leasing işlemlerinin kapsamının çok geniş alanlara yayıldığı doğrudur. Ancak bütün bir sektörü bir anda alınan bir kararla iş yapamaz hale getirmek de doğru değildir.



Turizmde kdv oran indiriminde karmaşık bir yapı yaratıldı. Leasing ile finanse edilen yatırımlarda kdv oranı % 8 oranına getirilerek en azından %10 oranında bir avantaj korunabilirdi. Bunun yanında leasing işlemleri makine ve techizat yatırımları ile sınırlı tutulabilirdi.



“Yanlış hesap Bağdat’tan döner.” şeklindeki atasözümüzü Amerika Bağdat’tan dönmeyerek çürütmüş oldu. Bakalım Hükümet bu yanlışından geri dönecek mi?


Ş. Ramis SAVAŞ

Yeminli Mali Müşavir

Yorumlar

Popüler Yazılar

Segem sınavı örnek sorular

  Örnek Çalışma Soruları 1. Ülkemizde sigortanın başlamasına ilk hangi olay neden olmuştur? A) Beyoğlu Yangını B) Tanzimat Fermanı C) Meşrutiyetin İlanı D) Şark Meselesi 2 . I. Emniyet II. Güven III. Risk Yönetimi IV. Ürün kalitesini artırmak Yukarıdakilerden hangileri sigortanın işlevlerinden biridir? A) I ve II B) I ve III C) I, II ve III D) I, II, III ve IV 3. Aşağıdakilerden hangisi eksik sigorta tanımıdır? A) Sigorta bedelinin sigortaya konu malın değerinin altında olmasıdır. B) Sigorta bedelinin sigortaya konu malın değerinin üstünde olmasıdır. C) Gerçekleşen zarar tutarının sigorta bedelinin altında olması durumudur. D) Gerçekleşen zarar tutarının sigorta bedelinin üstünde olmasıdır. 4. Aşağıdakilerden hangisi üstlendiği riski devrederek garanti altına alan sigortacıdır? A) Reasürör B) Sedan C) Aktüer D) Kotpar 5. Aşağıdakilerden hangisi 5684 sayılı Kanun’un özelliklerinden değildir? A) Bir çerçeve kanun niteliğinded...

Segem sınavda çıkacak sorular

SİGORTA ACENTELERİ TEKNİK PERSONEL EĞİTİM PROGRAMI ÖRNEK SINAV SORULARI Bu dokümanda yer alan bütün soruların her hakkı saklıdır. Herhangi bir amaçla soruların tamamının veya bir kısmının Sigortacılık Eğitim Merkezinin yazılı izni olmadan kopya edilmesi, fotoğrafının çekilmesi, herhangi bir yolla çoğaltılması, yayımlanması ya da kullanılması yasaktır. 1. Sigortacılık uygulamasında tehlike ve tehlike olasılığının karşılığı olan kelime aşağıdakilerden hangisidir? a) Hasar b) Riziko c) Kasdi Edim d) Olasılık 2. Vefata bağlı bir hayat poliçesinde lehdar kimdir? a) Her zaman sigorta ettirendir. b) Lehine poliçe düzenlenen kişidir. c) Her zaman sigortacıdır. d) Her zaman sigortalıdır. 3. Sigorta poliçesi ile ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır ? a) Sigorta poliçesi sözleşmenin yapıldığına dair yazılı bir delildir. b) Sigorta poliçesi sigortacı ile sigortalının hak ve yükümlülüklerini gösterir. c) Sigorta poliçesinde azami teminat tutarı yazılıdı...

SİGORTAYA İLİŞKİN BAZI TEKNİK TERİMLER

SİGORTAYA İLİŞKİN BAZI TEKNİK TERİMLER ABONMAN POLIÇE: Emtianın değer ve miktarının yıl içinde dönemsel değişiklikler gösterdiği durumlarda uygulanan poliçelerdir. Böylece sigortalıya tam korunma ve prim tasarrufu imkanı sağlar. ACENTE: Sigorta şirketine bağlı olarak mesleki faaliyette bulunan, yetki ve sorumlulukları, yasa, yönetmelikler ve sözleşme ile belirlenmiş sigorta aracısıdır. AKTÜER: Yatırımlar, sigorta primi, karşılıklar gibi sigortacılıkla ilgili teknik ve finansal konularda, olasılık hesapları ve istatistik alanında uzman olan yetkili kişidir. ALTERNATİF RİSK TRANSFER SİSTEMİ: Gerçekleşebilecek risklerin klasik sigorta sisteminden farklı bir yolla temin edilmesidir. Bu yöntem, bağlı bir sigorta şirketi kurmak olabildiği gibi, çeşitli mali araçlar kullanılarak da yapılabilmektedir. ARACI: Sigorta ve reasürans işlemlerinde, sigorta veya reasürans şirketi adına, ilgili mevzuata göre belirlenmiş işleri yapmaya yasal olarak yetkili üçüncü kişiyi ifa...