9 Şubat 2011 Çarşamba

Kar Dagitim Tablosu

 

Kar Dağıtım Tablosu
Kar dağıtım tablosu, işletmenin dönem karının, ortaklara ve diğer ilgililere dağıtılacak kar payı, ödenecek vergiler, ayrılacak yedek akçeler ve fonlar şeklinde dağıtım biçimini gösteren finansal tablodur.
Kar dağıtım tablosunun düzenlenme amacı, özellikle sermaye şirketlerinde (AŞ ve Ltd. Şti.) dönem karından, ödenecek vergilerin, ayrılan yedek akçelerin ve ortaklara dağıtılacak kar ile hisse başına temettü tutarlarının hesaplanmasıdır.

Kar Dağıtım Tablosu'nun İçerik Yönünden İncelenmesi
  1. Kar dağıtım tablosunun hazırlanması ilgili yasal hükümler, şirket ana sözleşmesi ve genel kurul kararlarından etkilenir. Bu tablonun Net Dönem Karı tutarı bölümü muhasebe karından (dönem karı) başlayarak cari vergi uygulamalarına göre hesaplanan vergi ve diğer yasal yükümlülüklerin yer aldığı bölümdür.
  2. Net Dönem Karı bölümünden Dağıtılabilir Net Dönem Karı tutarına ulaşılırken, TTK hükümleri gereğince,  indirilen ve işletmede bırakılması zorunlu olan I. Tertip Yedek Akçe, her yıl dönem karının %5'i oranında ödenmiş sermayenin %20'sine ulaşıncaya kadar ayrılır.
  3. Dağıtılabilir Net Dönem Karından sonra Ortaklara Birinci Temettü yine, TTK'ya göre zorunludur ve ödenmiş sermayenin %5'i oranında uygulanır. Ortaklara Birinci Temettü dağıtımından sonra, yine TTK hükümlerine göre, dağıtımına karar verilen temettü tutarı üzerinden %10 oranında II. Tertip Yedek Akçe ayrılarak işletmede bırakılır.
  4. İşletmede I. Ve II. Tertip Yasal Yedek Akçe bırakılma zorunluluğu işletmenin finansal yapısının güçlendirilmesine yöneliktir. Ortaklara Birinci Temettü verilmesinin zorunlu kılınmasındaki amaç ise, küçük yatırımcıları korumaktır.

Hiç yorum yok:
Write yorum

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.